fredag 20 maj 2011

Nyblivna föräldrar ses igen!

Det blev ett kärt återseende på BVC när alla nyblivna föräldrar samlades med sina barn. Jag blev så glad av att träffa alla och se de små liven. Sist vi sågs så satt vi med stora hög gravid magar, frustandes längtade vi efter att få föda.
Alla har fått pojkar utom en familj som fick en söt liten tös. Vi skojade och sa att hon kommer att bli redigt uppvaktad av alla grabbarna framöver.
Det såg så sött ut när man tittade runt och barnen var klädda i blått, grönt och brunt och en bebis i rosa!

Kul att få träffa Kerstin igen. Sist jag såg henne var ju samma eftermiddag som vi åkte till BB. 
Både Anna-clara och Kerstin har betytt och betyder så mycket för mig. Dom har svar på precis allt när man har frågor och det är en enorm trygghet att veta att dom finns för oss under den första tiden i alla fall. Ja, och självklart under graviditeten. Men nu när man fortfarande är "färsk" som mamma så är det ett otroligt stöd att veta att man har hjälp av dom. Jag träffar ju Anna-Clara nästan en gång i veckan. Eller rättare sagt är det ju Jamie som har rätten att träffa henne för kontroll. Vägning och allt som hör till. Vi pratar om hur veckan varit osv. Skönt att ha någon utomstående att bolla känslor och frågor med.
Jag passade på att anmäla Jamie på Baby Massage. Det tror jag kommer att vara så himla mysigt att lära sig. Kunna massera och göra det behagligt en stund tror jag gör susen när han haft sina kolik knip. Då blir han ju så spänd. Vet inte men det är verkligen värt ett försök. Annars kan det vara mysigt för honom att få massage ändå. Det vet man ju själv hur gott det gör för kroppen och sitt välmående.
Egentligen skulle Jamie träffa Anna-Clara idag(fredag) för vägning. Men eftersom vi ändå var där igår så  slog vi två flugor i en smäll. Så vi vägde honom efter mötet. Håll i er nu......
Han har klivit över 5 kg strecket. Veckans våg visar 5225g. Bra jobbat grabben!

                                   Här kommer alla familjer i gruppen. 











Vilka underbara människor som vi fått lära känna i föräldrar gruppen. Alla är så positiva och trevliga att umgås med.
Igår följde vi med Emma, Gudmundur och lilla Nore över en kopp kaffe och lite tjat. Fick se deras fina ny rustade lägenhet. Oj, vad fint dom bor.

När vi kom hem grillade Linus i ordning gott käk och Jamie fick ligga på en mysig filt på golvet. Det var första gången och han var riktigt nyfiken och go. Jollrade, sparkade med benen och slängde med armarna i luften. Det tyckte han var jätte kul. Jag satt i soffan och höll koll. Men det var skönt att få vila armarna. Nu har jag ju lyckats att få honom somna i sin Baby Sitter en timme eller för en stund i några dagar i rad. Skönt för hela familjen. Bra att Jamie kan vara ifrån min eller Linus famn och ändå känna sig trygg. Men allt detta att kunna sova själv på dagen, skrattar och ler och kunna vara lite ifrån mamma på dagen beror ju på att han mår bättre i magen. Det är jag helt säker på. Det känns som att hans välmående håller i sig även idag. Ingen är lyckligare än jag att han äntligen finner lite lugn och ro i kroppen. Stackarn! Som han har haft ont.
Det kommer ju fortfarande knip, men som sagt så känns det som att vi räcker till när det händer. Vi klarar av att trösta, gunga honom och göra sådant som får det att lätta igen.

Eftersom han gillade att ligga och leka på golvet blir jag så sugen på att åka och köpa ett Baby Gym. Helt onödigt och dyrt egentligen. Man kan säkert bara hänga en "mobil" i närheten. Eller som Anna-Clara tipsade om att dra ut skärbrädan och fästa mobilen där. Då kan ju Barnet ligga under på en filt.
Ja, vi får se vad jag gör. Kommer säkert att skämma bort honom med nå´t om jag känner mig rätt!
Annars har jag ju en sådan händig fästman som säkert spikar ihop en ställning som jag kan hänga mobilen i och ställa över filten. Typ som en kläd stång ni vet!!!  Såndär som man hänger mattor över och piskar.
JAAAA, den idén var väl inte så dum. Ska försöka övertala "Händige Herrn" när han kommer hem från jobbet. Nu blir jag så där exalterad och busig igen. Så fort jag får en spännande ide´eller önskan att köpa en pryl så blir jag så sprallig. Nu spritter det i benen och kan nog inte hålla mig tills i eftermiddag när Linus kommer hem. Kanske gör i ordning Jamie och mig och packar in oss i bilen, far in till stan och shoppar. Vi får se.
Jag har ju endel att fixa här hemma med. Måste ju börja plugga Drifters texter igen. Dom har liksom raderats bort under dessa tre månader.
Får fräscha upp minnet lite igen. Tänk om det vore så enkelt att bara sätta in ett usb minne i skallen och vips så programmerar man in det man behöver kunna. Det vore nå´t de!
KramKalas :)
  

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Tycker helt klart att du ska investera i ett babygym. Våra barn har haft så roligt med det och då hade vi inget avancerat!
    Kram Ulrica

    SvaraRadera
  2. Hallå lilla familje! Oj va härligt det är att läsa hur lycklig du är Erika. Mysigt mysigt. Va bra att du anmält lillkillen till babymassage. Det är kanon. Jag är ju massör och vet att det är jättebra och skönt. Föresten går jag i pension om en mån. Ring mig om du är i Eskilstuna och kanske vill ha massage eller bara hälsa på. Ska bli härligt att få få träffa dig ute på dansbanan igen. Bamsekram från Ninni Adelbertson

    SvaraRadera