lördag 9 april 2011

Nytt Liv i Stugan!

Åh, vilken underbar känsla att få vara hemma och lära mig allt om våran lilla guldklimp. Sköta om och ta ansvar. Det är precis som alla säger. Det finns verkligen inte ord som klarar av makten att beskriva hur det är att bli mamma. Att få föda fram ett litet liv, en liten lilleman, en otrolig liten person. Att få äran att ha skapat detta genom kärlek och ömhet. Sen att vara behövd och få ge mitt allt till Jamie är en gåva från himlen. Det är så stort och mäktigt att få dela detta ansvar tillsammans med Linus. Vi ska ge allt i både regn och sol. I tid och evighet och i nöd och lust.

Nu är vi hemma i stugan och tiden är Jamie. Han har mig vid sin sida i 24 timmar om dygnet och det är precis vad han behöver, kräver och är värd. Att inte hinna med något annat under dagen som att äta frukost, piffa till sig eller bara vila kommer att bli vardag ett tag framöver. Men vad gör det? Jag har ju världens underverk i min famn. Det är just det här som är meningen med livet.
Mitt Liv har plötsligt blivit så rikt. Rikt på allt och jag trivs som fisken i vattnet med det. Trots att jag inte har sovit en minut på 6 dagar.

Jag var så förberedd på förlossningen men ända glömde jag bort mina uppgifter som andningen och allt. Jag hade aldrig klarat detta utan Linus.
Tro mig, men det var säkert mins hundra gånger värre än vad jag kunnat föreställa mig. Ändå hade jag förberett mig så väl eftersom jag var skräckslagen inför detta ögonblick som blev 9 timmar på BB. Jag ska absolut inte klaga för det gick bra.
Värk arbetet kom igång hemma vid 06 på måndag morgonen den 4 april. Vid tio tiden ringde jag hem Linus för jag började bli lite lätt nervös. Då kom värkarna med mellan 5-7 minuter emellan och var ändå rätt onda. Vi ringde vid lunch till förlossningen men dom tyckte vi skulle avakta eftersom vi hade tid hos Kerstin kl 14.30 på BvC. Jag höll ut och låg kvar i sängen och klockade kroppens arbete. Tätare och tätare blev det ganska snabbt.
Väl hos Kerstin och efter undersökningen säger hon åk in till Skövde nu. Erica det blir barn idag eller i natt!
Mitt hjärta bultade hårt och jag blev så glad att mina tårar började rinna ner för kinderna.
- Men ring förlossningen och säg att ni är på väg till dom.
Vi knallade iväg till bilen och vi fick med oss skydd för sätet ifall vattnet skulle gå under resan....hihhi!
Linus kör och det går rätt fort och jag ringer in. Men barnmorskan i telefonen säger att vi ska vända om.
Jag var ju bara öppen 2 cm och hade värkar mellan 4-5 minuter. Det är bättre du jobbar lite själv hemma så det inte blir så långdraget för dig här. Ät lite mat, ladda och ta en dusch. Ok!
Så vi vänder tillbaka.
Vi stannar vid ICA Klockan snabbt för att handla till middag. Jag satt kvar i bilen men kämpade rejält med tätare och tätare värkar.
Väl hemma ligger jag och "jobbar" i sängen och Linus lagar köttfärs sås och spagetti, men han hinner knappt laga klart middagen.  -
-Men gumman vi struntar i maten och åker nu. För nu är det faktiskt 3 värkar inom 10 minuter konstant.
Som dom flesta vet så är jag grymt envis och kontrar. Nej, har hon sagt jag ska äta så gör vi det. Men duscha det gör jag där.
Jag har aldrig sett Linus äta så snabbt........
Vi åker ifrån allt i köket och låter det stå som det står. Nu sticker vi! Vi har ändå 5 mil in till BB.
Åh, wow vad det gör ont. 
Stellan och hans fru Lena åker till torpet och hämtar Gizzla och tar hand om henne åt oss.
Samma barnmorska som jag pratade med i telefonen tidigare tog emot oss.
Sen startade matchen och efter 9 timmar ligger vår efterlängtade son på mitt bröst och Linus klipper navelsträngen.
Han kom ut precis som "Stålmannen" flyger! En arm rätt ut samtidigt som huvudet, fast utan mantel och stålmannen dräkt så ser han det första av världen. Det första av sitt liv. Välkommen Jamie!
Det är det största som hänt i livet. Vilken känsla och så stort! Inget slår detta, att få barn.
Nu förändras livet totalt och jag fullständigt älskar det trots att det är mycket tid och arbete!
Jag hinner ju inte ens blogga!!! Hoppas ni förstår mig. Har ju inte fått rutin på det här med barn skötsel än, men det kommer väl med tiden. Så håll ut mina vänner, jag skriver så fort det finns en liten stund över!
De vackra blommorna fick vi från Lisbeth och Yngve på YBM och Torbjörn. stort Tack!
Min lycka är det nya livet i stugan! Nu är vi en familj <3

8 kommentarer:

  1. Grattis hela familjen.

    Har precis kommit hem från Värmland.
    Kastar mig in till datorn för att kolla om lilla gullungen har anlänt. Visst är det underbart att bli föräldrar men Ni ska veta att bli Farmor är dubbelt så roligt.

    Sköt om er alla 3 så ses vi på någon av Sveriges logdanser i sommar.

    Vem vet vi parkerar kanske husbilarna bredvid varandra.

    Massor av kramar från

    Liz och Gösta i Gamleby

    SvaraRadera
  2. Abbans Erica man måste sova för att orka och vara vaken så länge kan straffa sig mycket. Du måste ju orka med lille prinsen nu. Han behöver inte en utvakad mamma :)
    Härligt att höra att du är så inne i din mammaroll redan, brukar ju annars ta några veckor innan man fattar....
    Lycka till o stort Grattis alla 3.

    SvaraRadera
  3. Grattis Erika!!
    Jag har följt dej på bloggen hela tiden.
    Jag har 6 barn så jag vet vad du gått igenom, men första gången tar den längsta tiden det går lättare nästa gång.
    Gråt kommer du att få höra, men som min mamma sa till mej"det skadar inte att han får lufta lungorna ibland.
    Jag önskade att bo nära dej så jag kunde hjälpa dej. MEN du måste tänka på dej själv åxå för att orka.
    Lycka till. Kram till er alla 3.
    Hedemoradansare, Elvy

    SvaraRadera
  4. Jag kom på just nu att du kan be Linus han kan ta med sig STÅLMANNEN och gå ut och gå med han så du iaf får sova en liten stund, det brukar fungera när dom små liven är nyätna vet jag.. för du knäcker dig själv om du inte sover nu blir surt i slutändan för din del.. sen om det är så att du ammar brukar mjölken försvinnan om man inte får någon sömn alls..
    Ha det så gott nu alla tre och åter igen ett stort grattis till er..

    SvaraRadera
  5. Hej igen

    Måste baraa kommentera att 10 timmars verker är inte mycket för en förstföderska.

    Men glädjen till lilla "Stålmannen" Jamie är lika stor ända

    Liz i Gamlebyu

    SvaraRadera
  6. Haha skrattar så jag gråter det lät helt fantastiskt. Lycka till Erica & Linus Psst glöm inte bort er själva med lätt hänt när man har en liten solstråle. Kram

    SvaraRadera
  7. Jona, Legobyggaren, vill gärna meddela att han oxå kom ut som en superhjälte, han rent ut sagt flög ut på 2 krystvärkar och 30 sekunder. "Det är vi superheros som blir de goaste grabbarna så ni har lika tur som mamma."

    SvaraRadera
  8. hej erika! grattis till den lille! ^^ ser fram emot att träffa honom, och ta en fika någon dag tycker ja :) men nu ska du bara njuta av bäbislivet!!! höres och massor av kramar till dig och din familj :D

    SvaraRadera