torsdag 6 oktober 2011

Dansbands besök hemma i torpet!

Carolina från dansbandet Callinaz kom hem till oss på gården, för att få hjälp med sången inför inspelningen till deras debutalbum.
Jag coachade henne med lite teknik och tips som hon kan tänka på när hon sjunger både i studio och ute live på dans spelningar.
Carolina har en bra röst att jobba med och hon har ett brinnande intresse för sitt instrument.
Då är det extra kul att undervisa och man ser att det ger någonting och man får massor tillbaka. Härlig känsla!
Vi gick igenom alla låtarna som skulle spelas in till albumet, med andning, känsla och lite olika "kryddor" som knorr, separationer, wail, och sånt som piffar till uttrycket lite extra. Det är olika sångtekniker som är roliga att använda så det händer lite i sången och man kan berätta mer med känslan. Ja, det är svårt att beskriva så här, men jag tror ni förstår vad jag menar.
Carolina nappade på alla tips och vips blev låtarna kanon.
Hon var redan så himla förbered inför studio arbetet och det underlättar ju att man kan sina låtar när det är dax att trycka på recording!
Det var speciellt roligt att dom spelar in en Drifters Hit Kommer Tid Kommer Råd. Vi känner oss hedrade :)
Vi fick avbryta för både amning och sen lite lunch så vi orkade jobba vidare.
Carolina åkte sen vidare till Skara för att ladda på hotellet. För morgonen efter var det studio time!
Marcus Persson och Bengan Andersson producerade albumet och det spelades in i Bengans studio Nordic Sound Lab som ni kan se lite reklam om här!
                   


Pil        
Pil

Nyrenoverad superinspelningstudio i det gamla järnvägsmagasinet på Vallgatan 37. Vi erbjuder alla typer av inspelningar och musikproduktioner och ger också möjligheten till studiebesök och partyinspelningar. Vi gör också karaoke- inspelningar med enstaka personer.

Att spela in en låt vid speciella tillfällen är otroligt populärt. Det kan vara födelsedagar, firmafester, möhippor eller svensexor. Varje år har vi ett stort antal partyinspelningar och ett stort urval av bakgrunder att välja mellan. Det mesta går att få tag på så kontakta oss så berättar vi vad som finns och vad det kostar.
Jag har ett stort hjärta till Marcus som skriver så bra och fina låtar. Vi har spelat in ett par stycken och min favorit är "Himmelen för mig" men även "Kan man kyssa". Har även lika stort hjärta till Bengan som jag har äran att få jobba tillsammans med på Music & Production. Ett av landets ledande musik gymnasium som ligger i Skara. Jag är ju mamma ledig därifrån nu och självklart saknar jag både elever och kollegor. Callinaz album "Från Mörker Till Ljus" är klart och det blev riktigt bra. Jag säger bara Snyggt jobbat tjejen!
Klicka för att stänga bilden

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar